A gumilánctalpakat 30 évvel ezelőtt Japánban használták sikeresen, és a lánctalpak népszerűsége növekedett. A láncok és a gumitermékek jellemvonásait egyesítik magukban:
- kétszeresen nagyobb vonóerő a keréknél,
- könnyű gép gyártása lehetséges,
- kicsi talajkárosítás,
- csökkentett rezgés és zaj.
Mialatt a gumilánctalpakat Ázsiában főként rizsültetvényeken használják, Európában a 7 tonna teherbírású kotrógépeken éppúgy futnak, mint kisebb, terepen járó szállítóeszközön. A DONGIL évi 60.000 gumilánctalp gyártásával a világ egyik legnagyobb gyártója. A TAGEX mint a DONGIL gumilánctalpak fő importőre egész Európában szállít első szerelésekre és ezen cégek nemzetközi képviseleteinek is. A forgalmazási hálózat kiépítéséhez az alkatrészpótlás területén keresünk még területi, illetve nemzetközi képviselőket. A mini-kotrógépek gumilánctalppal, főként a 0,7-1,6 tonna teherbírásúak, a 80-as évek elején jöttek be Európába. Mindegyik gumilánctalp osztása 72 mm volt, a szélessége pedig 180, 200, 230 mm. A 90-es évek elején már nehezebb, erősebb gépeket is gumilánctalppal szereltek. Eljött az “interchangeables” ideje, vagyis olyan futóműveké, amelyeket tetszés szerint fém- vagy gumilánctalppal lehet felszerelni vagy átszerelni. Az osztásokat megnövelték 100 mm-re 4 tonna teherbírásig és 146 mm-re illetve 163 mm-re és 5 és 7 tonna teherbírásig. Már az új nagyobb osztások bevezetésénél világossá vált, hogy az osztásokat túl nagyra választották azért, hogy egy minimális zajszintet érjenek el. Az osztást megfelezték és máris a gumilánctalpak 3. generációjánál vagyunk, az úgynevezett “short pitch” lánctalpaknál, vagyis a kb. 50 mm, 72,5 mm és 81 mm osztásoknál. Ezek a lánctalpak már új gépeken futnak, de alkatrészpótlás esetén helyettesítik a hosszú változatokat 109, 142, 144, 146, 150, 163, 165, 167 mm méghozzá anélkül, hogy utólag új lánckerekekre vagy szerelőkészletre lenne szükség.
A gumi
A gumikeveréket természetes és szintetikus gumi vegyítésével állítják elő. Ez a keverék jó kopásellenálló, flexibilis és minden időben használható. Puha sáros talajon ez a keverék piszoktaszító. Normális használat esetén a gumikeverék csillapítja a zajt és a rezgést.
Acélbetét
Az acélbetét odapréseli magát a hajtókerékhez és megakadályozza, hogy a gumilánctalp lecsússzon a lánckerékről. Egy bizonyos ragasztóeljárást használnak arra, hogy az acélbetét a gumival szorosan összetapadjon.
Acélszövet
Először a gép súlyához igazodnak, a lehetséges rakományhoz és megvizsgálják a munkakörülményeket. Ezután kiszámítják a szükséges szakítószilárdságot és ennek megfelelően állapítják meg a szövet erősségét és a huzalok számát.